Will Fris's WordPress Weblog











{20101119}   de uri

Weer een tijdelijke `blob`, die ik hopelijk op een later tijdstip nog weer wat verder kan uitwerken. Ditmaal over de uri.

de URI

De uniform resource identifier wil nog wel eens een onderschoven kindje worden in web-applicatie’s. Ik heb zelf echter een sterke voorkeur voor goed te onthouden uri’s. Maar dat zal wel komen omdat ik Tim Berner Lee’s artikel, “cool uri’s don’t change” heb gelezen…

apache

Er zijn een aantal mogelijkheden om apache zo te configureren dat deze op een slimme manier het door de client gewenste bestand opvraagt van de server.

apache’s Options +MultiViews

Door aan binnen de apache-configuratie de MultiViews optie “aan” te zetten, word het mogelijk om de extensie van bijvoorbeeld het php-script weg te laten. e.g. //host/index.php kan door de client worden ingetypt als //host/index. Wellicht wordt het wat interessanter met het gebruik van path_info in je php-script. e.g.: de client typt: //host/admin/bericht/toevoegen , de server probeert achtereenvolgens te vinden( bij benadering): bestand toevoegen(.*) in map bericht in map admin, bestand bericht(.*) in map admin, bestand admin(.*) in hoofdmap.

Deze mogelijkheden leggen wat mij betreft wel enig gewicht in de schaal bij de keuze voor pull- of push- gebaseerde aanpak van dat wat je aan het schrijven bent.

apache’s mod_negotiation

Met apache’s mod_negotiation is het mogelijk om met de client te `onderhandelen` over het gewenste bestandstype en/of over de gewenste taal.

Meta

uri vs. url

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een uri en een url?

Het ene is een identifier, identificatie en het andere een location, locatie, zover was ik al wél :p .

Wanneer ik vanuit die constatering verder redeneer, kom ik op de gedachte dat de identificatie een beschrijving is van hoe het eruitziet en de locatie de plek is waar het gevonden kan worden.

Mocht jij het verschil goed weten, kun je het dan misschien op een manier aan mij uitleggen zonder ingewikkelde technische woorden 😀 ?

Leave a Reply

et cetera
